Alla inlägg under november 2013

Av Sandra Lundgren - 29 november 2013 08:15

Transparant stil

I onsdags så gjorde jag en brudbukett i transparant stil. För att man ska kunna säga att det är ett transparant arbete man gjort så ska det vara genomsynligt eller genomskinligt och det blir det utav korsande linjer och rörelser. Buketten får inte vara formlös utan måste ha en bestämd form det får man utav att använda sig av många linjer i stället för former. Det ska vara lekande, underhållande och lätt med lager på lager kännslan.




Buketten

Jag började med att göra trasslet som skulle bli den transparanta biten i buketten. Det gjorde jag utav myrtentråd och spoltråd. Sedan tog jag 16 ståltråd som jag böjde på mitten och stack igenom apelsinen satte en liten bambubit i böjen på tråden så inte man skulle kunna tra den igenon lika lätt och på under sidan så snurrade jag ståltråden och fäste sedan trasslet där i. Flora tejpade sedan papper och floratejpade igen. Sedan lindade jag spoltråd längs med för att få en början på trsslet under apelsinen.

 

Sedan gjorde jag rankor av myrten tråd som jag skulle fästa blommorna i. Innan man surrade fast blommorna så gjorde jag en invändig trådning på Hypericum, Ranunculus asiaticus, Astrantia major och Alstroemeria och på orkideklockan satte jag en liten pärlnål för att ge ett stöd när man sedan skulle surra myrtentråd runt.

 

Aplesinen dekoreerade jag med en orkideklocka, Hypericum, Galaxi blad och Asparagus plumosus och pärlnålar.

     



Dekorativa stilarten

Den känne tecknas av många matrial och efekter. Har en tydlig yttre form. Arbetet har ofta stor volym men inte alltid. Man arbetar med olika konturer som t.ex kan vara rund, trekantig, rektangulär för att  kanske skapa harmoni mellan form och rörelse eller oroliga och lugna delar. Man använder sig även av mörka och ljusa kontraster för att få ett djup och volym i sitt arbete. Ett arbete som är välldigt dekorerat/pyntat.



Buketten

Min lilla bukett består av en Anastasia ett rede av Ilex och Hypericum.

 

Så här gick jag till väga. Jag floratejpade för stjälken på Anastasian och gjorde ett litet rede av färgad spoltråd som skulle göra ett stöd åt Anastasian under ifrån. Böjde sedan till 4st ståltrådar i 90 graders vinkel som jag sedan floratejpade och satte mot stjälken för att sedan floratejpa igen. Lindade papper om som skulle göra ett skönare handtag. Floratejpade och lindade sedan på sidenbandet. Utanpå där sedan tog jag färgad spoltråd ocu surrade om i avslutet läta jag det hänga ned en bit spoltråd som jag sedan skulle kunna dekorera med Hypericum, Ilex och Eucalyptus.

     

Redet gjorde jag med hjälp av myrtentråd som jag surrade runt Ilexen och det var inte det lättaste till att få bären att sitta kvar... Trädde sedan Hypericum på en spoltråd som jag sedan fäste på redet.

 




Av Sandra Lundgren - 28 november 2013 07:25

Dena vecka har vi fortsatt med brudbuketter i olika stilarter. Spännande att få testa på något nytt och intresant vilken skillnad det är stilarterna där i mellan. Stilarterna vi har jobbat med är: formal linjär, transparant stil och dekorativ stil.



Formal-linjär

Formal-linjär är en stilart med få matrial i sig less is more. Man vill skapa så många uttryck som möjligt på så lite matrial som möjligt. Så varje enskilt matrial vill man granska och analysera så det ska kännas rätt i den formal-linjära stilen. Man använder sig av stora kontraster t.ex rak-krokig, matt-blank, mjuk-hård och linjer är viktigare än mängden. Man vill få fram varje matrials karaktär.


Min bukett

När jag gjorde min bukett så utgick jag ifrån ett lite prinsesshandtag, där jag gjorde handtaget i olika kontraster i lime. Jag började med att fylla det ihåliga handtaget med oasis sedan floratejpade jag handtaget och satte dit eucalyptus på den vita struten med hjälp av oasisfix. Som dekoration använde jag mig av sidenband som jag snurrade på och färste med lim. Myrtentråden surrade jag bara runt handtaget för att få en kontrast och längst ner på handtaget limmade jag en lite träboll.

 


I buketten använde jag mig av aralia (fatsia japonica) som är stort/mörkt med en riktning som är strävande uppåt som är opak= ej genomskinligt, Asparagus plumosus är mjuk/ljus och transparant mot aralia bladet har även sin rikttning som är strävande nedåt. Mossan är mjuk och rörig medans eucalyptusen är hård och matt. Viburmum är aktiv varm mot den aktivt kalla orkiden och är raka motsattsen mot Viburmumen i färg skalan. Pinnens krokiga mörka form mot Anthuriumens raka/ljusa och blanka stjälk som avslutar med en stor rund yttre form. Nejlikan (Diantus) stjälk är lite mer taggig men har en blomma som är mjuk och har en rund grundform.

   

 

Av Sandra Lundgren - 26 november 2013 20:21

Förra veckan gick vi igenom tre olika brudbuketter. Droppformad i hållare och rund i hållare samt limmad ros Glamelieros. På torsdagen var jag på min praktikplatts och gjorde sorgdekoration till en vän som hade mist sin morfar. Vi började med att göra den droppformad. För skulle vi börja med den runda så skulle vi inte ha blommor till den droppformade. Jag kommer berätta steg för steg när jag visar bilder på dom olika buketterna och sorgdekorationerna jag gjort.



Droppformad brudbukett i hållare!

Här har jag floratejpat handtaget och börja täcka den vita botten medgalaxiblad med hjälp av oasisfix. Sedan limmade jag två snuttar sidenband i botten på handtaget och sedan snurrade jag resterande av handtaget med sidenband. Piffade sedan till det med lite myrtentråd och änglahår för att dölja lite avslut och starten.  

Den gröna botten som är gjord av Rumohra, Asparagus plumosus. Dom två längsta har jag gjort en enkel gaffelskafftning på som jag sedan sticker igenom oasisbollen och förankrar i hållaren.

 


Dom tre första rosorna är på plats den längsta rosen (Rosa) är det gjort en enkel gaffelskafftning på som jag sedan stuckit igenom oasisbollen för att kunna göra en förankring. Denna procedur har jag gjort på allt matrial som är i droppen för att det inte ska finnas någon risk att något ska falla ur. Man måste tänka proposioner när man placerar toppblomman och den bakre blomman så den inte blir för hög och så inte den bakre delen går för långt upp på bruden. Buketten ska även vara anpassad till brudens storlek så den inte blir för liten eller stor. Jag har jobbat i en linje som ni ser.

 


Några fler rosor har tillkommit och så har jag även fått i lite vaxblommor och mer grönt tex: Eucalyptus cinerea som utfyllnad.

 


 I buketten har jag nu använt mig av: rosor (Rosa), fjädersparris (Asparagus plumosus), läderblad (Rumohra adiantiformis), grå snitteukalyptus (Eucalyptus cinerea), Galaxiblad, Vaxblomma, Orkideklocka (Phalaenopsis) har  och några pärlnålar i olika storlekar för lite kontraster/efekter. Några strån änglahår. Stilarten är dekorativ och stick teckniken är radial in mot mittpunkten. Synlig tecknik är dom olika nålarna som jag har använt som dekoration och till hjälp att fästa några av dom andra matrialen.

 


Rund brudbukett i hållare 

Med denna började jag på samma vis som med den droppformade. Men här skulle vi göra ett längre handtag. Så till hjälp där använde vi oss utav 16 ståltråd som vi stack in i botten av handtaget och limmade fast sedan klippte jag av i olika längder som vi sedan floratejpa och lindade sidenband runt. Jag valde att pynta mitt handtag med pärlband som jag limmade upptill och längstned på handtaget. I slutet av handtaget valde jag att sätta en större pärlnål. Buketten är symetrisk och den har en formbestämd yttreform. Den är kompakt och ska ej ha ett synligt djup. Stilarten är dekorativ med hjälp av kontraster som t.ex: rosen som är mjuk och sametslik och pärlmålarna/ spoltråden som är hårda och blankmetalick. Jag har jobbat med färger som går ton i ton och detta kallas gråskala. Stickteckniken är Radial in mot mittpunkten. Synlig tecknik är pärlnålarna och redet som ligger runt bukettens yttreform. Blommorna har en regelbunden placering i buketten.

 

   Färdiga buketten. I den är det samma matrial som i den droppfromade buketten. Lite kort om varje blomma. Rosen har en rund grundform med stängd kontur och därav blir den passiv utan sin stjälk och ger då ett lugnande intryck.  

     


Glamelieros

Här använder man sig av limteckniken och med hjälp av mälor. Jag började med att skala en ros till jag tyckte den såg br ut att ha som en grund. Sedan gjorde jag en utvändig trådning för att stärka rosen. Tejpade sedan för att kunna bygga en tjockare stjälk av t.ex papper eller liknande. Sedan tejp igen och därpå sidenband och dekoration efter smak. Dom försa kronbladen mälade jag fast för att få lite stadga. Sedan började jag limma.

   

Den gröna botten har jag gjort av Asparagus plumosus och Eucalyptus som jag limmade dit som det sista. Formen blev jag riktigt nöjd med på rosen dock var och svårt att inte få några limfläckar...

 


Sorgdekoration

Den gröna basen gjorde jag av Aspidistra och Hedera helix. Sedan har jag använt mig av trollhassel, rosor (Rosa) i tre stycken olika färger efter kundens beställning och 5st videkissar.

     


Sorgkrans

Detta var min första krans jag skulle göra så det var riktitg spännande. Till en början med så lindade jag halmstommen med vlieselin med jämna och strama lindnigar. Sedan mälade jag fast Aspidistrablad  runt för kunden vela ha det åt det mer blanka hållet.. Fäste sedan en oasis hållare på den övredelen på kransen med hjälp av 16 ståltråd som jag stackigenom stommen och surrade fast den på baksidan. Blommorna som skulle användas var Röda och vita rosor. Grunden gjorde jag av Asparagus plumosus. Kunden blev i alla fall riktigt nöjd =) Känndes kul för att vara första gången jag fick testa på att göra en sorgkrans.

   

Av Sandra Lundgren - 18 november 2013 09:28

Idag var det dax för skola igen då. Ska bli trevligt att få träffa alla klasskamrater igen. I torsdags fick jag en exponeringsuppgift när jag kom. Som handledare där hade jag Madeline. Jag började med att rensa hela hyllan och torka och göra rent för att sedan byta ut den gammla bakgrunden till en ny som skulle passa bra till det matrial som jag skulle använda mig utav. Matrialet jag använde mig utav var tre stycken olika krukor men i samma färg men olika till utsénde. Lite glas skålar och vaser några ljusslingor och ljus.



Hyllan innan jag började

   


Hyllan när den är klar

   


Samplantering på hyllan

I den vita krukan är det Höstglöd (Kalanchöe) plättar i luften (Muehlenbeckia), Fitonia, mossa (Spagnum) och lite pynt som en vit kula och en liten ängel som är lite änglahår under sig.

 


Några andra samplnteringar

I dom första krukorna är det höstglöd (Kalanchöe), murgröna (Hedera helix), mossa (spagnum) lite änglahår, frostade äpplen och lite glsakross.

I den andra krukan är det Muehlenbeckia på båge vit mossa och en liten ängel.

   


En bukett

Utgångsblomman var en kvist hortensia (Hydrangea) som jag sedan satt i tre stycken nejlikor (Diantus) och gjorde en grön manchet av aspidistra och texasgräs (Ophiopogon).

 


Några ros sorter vi hade i kylen

Dream land

 


Avalanche

 


Pach lanche

 


Cool water

 


Jackaranda

 


Chery brandy

 

Av Sandra Lundgren - 2 november 2013 07:35

Händelserik vecka i Avesta på Irisblommor.. Har fåt lära mig mycket och intresant att se en annan butik och andra florister arbeta. Första dagen var jag mest ute vid kassan och tog emot kunder. På onsdagen så var en utav mina handledare där Krestin så då passade jag på att titta när hon gjorde en sorgdekoration bland annat sedan så gjorde jag lite mer arangemang som skulle säljas. Torsdagen så var Åsa där som jag har haft mest handledning av. Stod för det mesta och producerade olika arangemang och buketter ut till butiken men tog även kunder. Passade även på att gå ner en vända på lördagen då det var höstmarknad och mer rullians i butiken. Riktigt skoj när det är mycket folk och man känner att man är till bra nytta och kunderna är nöjda =) På måndagen stannade jag kvar lite längre då Åsa  skulle hålla i en  kurs på kvällen där hon visade tre olika saker inför en grupp som dom sedan skulle få göra själva. Min uppgift var att hjälpa till vid behov och ge råd och tipps till dom som var med.  Jag fick i alla fall avsluta denna praktikvecka med att göra min första kistdekoration var lite pirrigt men Åsa sa att hon litade på mig annars hade jag aldrig fåt göra den. Jag var även varmt välkommen tillbaka =) så det lutar nog åt att jag kommer göra några fler veckor där.. Nu ska ni få se lite vad jag har sysslat med!



Sammplantering med höstglöd (Kalachöe), Suckulenter (Succus), Hjärtan på tråd och bark. Jag började med att la lite lekarkulor i botten jord sedan i med växterna och sist dit med barken/den vita stenen och lilla kram skylten.

           

Samplantering med Höstglöd (Kalanchöe), Murgröna ( Hedera Helix), bark, blockljus, hjärta. Har gjort planteringen i en ungsfast form som kunden ska kunna ha nytta av vid ett senare tillfälle. Har fäst blockljuset med 4 stycken ståltrådar som jag stuckit in i botten av ljuste så det inte ska kunna ramla och sedan ner i arangemanget.

 


Små oasis arangemang med Germini, rosor (Rosa), Krysantemum, (Chrysanthemum santini), Murgröna ( Hedera Helix). Murgrönan har jag använt mig av för att få fram hjärtformen och täcka oasisen på sidorna. Har stuckit in enan änden av murgrönan i oasisen för att den ska kunna suga vatten och sedan använt mig av mölor för att få fast den på sidorna. Denna form är också ungsfast som jag har valt. 

 


 Nivåbukett med rosor (Rosa), Krysantemum (Chrysanthemum annastasia), Musselsyska (Moluccella laevis), Läderblad (Rumohra) och grässtrån.

 

Detta var en beställning som jag fick fixa =) Jag har använt mig av rosor (Rosa), Germini, Hyperikum, Läderblad (Rumohra) och salall. Kunden blev jätte nöjd :)

   

Nivådekoration i kruka och oasis. Jag har använt mig av den radiala teckniken och i dekorationen är det: Lilja (Lilum), Rosor (Rosa), Chrysanthemum, Guldris,Mastixbuske (Pistacia lentiscus). Den gröna botten är av salall och läderblad (Rumohra) Liljan fick bli en toppblomma då den har bästa formen för det Chrysantehemumen blev  ett bra blickfong då den är mörkare och större. Rosorna får mötas upp i mot toppen. 

 

3 St bucketter med Rosos (Rosa) Brudslöja (Gypsophila), Hypericum, Läderblad (Rumohra), Gerbera och salall som mellan stick. 

3 St bordsdekorationer i rosa toner av : Gerbera, Chrysanthemum, Rosa, Gypsophila, och Hedera som en inramning och den har jag fäst med mälor runt om och så är ena stjälken innstucken i oasisen för att kunna suga vatten. Jag har jobbat i grupper för att få et bra arangemang.

 

Bordsdekoration med höstfärger. Jag började med att fästa en pinnhållare med oasisfix sedan gjorde jag den gröna botten som består av idegran, Rumhora, och  sedan blommorna som var Germini, Rosa, Chrysanthemum santin och Guldris. Sedan ett litet pynt hjärta. Har även här jobbat i olicka grupper för att få en bra helhet pluss att det inte ska bli för röigt.

   

Min försa kistdekoration som fick kosta 1500 kr. Jag började med den gröna botten som var av cypres, Rumohra. Min tanke var att framändan skulle vara lite längre än den bakre. Sedan placerade jag ut tio stycken Rosor i en linje och därefter sido roserna. Fyllde sedan upp med Gerbera och resternade roser. Tillsist satte jag dit utfyllnads matrialet som var eklöv och Korallband (Euphorbia fulgens) samt Asparagus som skulle slingra sig ner vid kistkanten. Tycker jag fick till en bra form på hela dekorationen. Det är samma tecknik som vid en låg sorgdekoration.

                  

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards