Direktlänk till inlägg 26 november 2013

26/11

Av Sandra Lundgren - 26 november 2013 20:21

Förra veckan gick vi igenom tre olika brudbuketter. Droppformad i hållare och rund i hållare samt limmad ros Glamelieros. På torsdagen var jag på min praktikplatts och gjorde sorgdekoration till en vän som hade mist sin morfar. Vi började med att göra den droppformad. För skulle vi börja med den runda så skulle vi inte ha blommor till den droppformade. Jag kommer berätta steg för steg när jag visar bilder på dom olika buketterna och sorgdekorationerna jag gjort.



Droppformad brudbukett i hållare!

Här har jag floratejpat handtaget och börja täcka den vita botten medgalaxiblad med hjälp av oasisfix. Sedan limmade jag två snuttar sidenband i botten på handtaget och sedan snurrade jag resterande av handtaget med sidenband. Piffade sedan till det med lite myrtentråd och änglahår för att dölja lite avslut och starten.  

Den gröna botten som är gjord av Rumohra, Asparagus plumosus. Dom två längsta har jag gjort en enkel gaffelskafftning på som jag sedan sticker igenom oasisbollen och förankrar i hållaren.

 


Dom tre första rosorna är på plats den längsta rosen (Rosa) är det gjort en enkel gaffelskafftning på som jag sedan stuckit igenom oasisbollen för att kunna göra en förankring. Denna procedur har jag gjort på allt matrial som är i droppen för att det inte ska finnas någon risk att något ska falla ur. Man måste tänka proposioner när man placerar toppblomman och den bakre blomman så den inte blir för hög och så inte den bakre delen går för långt upp på bruden. Buketten ska även vara anpassad till brudens storlek så den inte blir för liten eller stor. Jag har jobbat i en linje som ni ser.

 


Några fler rosor har tillkommit och så har jag även fått i lite vaxblommor och mer grönt tex: Eucalyptus cinerea som utfyllnad.

 


 I buketten har jag nu använt mig av: rosor (Rosa), fjädersparris (Asparagus plumosus), läderblad (Rumohra adiantiformis), grå snitteukalyptus (Eucalyptus cinerea), Galaxiblad, Vaxblomma, Orkideklocka (Phalaenopsis) har  och några pärlnålar i olika storlekar för lite kontraster/efekter. Några strån änglahår. Stilarten är dekorativ och stick teckniken är radial in mot mittpunkten. Synlig tecknik är dom olika nålarna som jag har använt som dekoration och till hjälp att fästa några av dom andra matrialen.

 


Rund brudbukett i hållare 

Med denna började jag på samma vis som med den droppformade. Men här skulle vi göra ett längre handtag. Så till hjälp där använde vi oss utav 16 ståltråd som vi stack in i botten av handtaget och limmade fast sedan klippte jag av i olika längder som vi sedan floratejpa och lindade sidenband runt. Jag valde att pynta mitt handtag med pärlband som jag limmade upptill och längstned på handtaget. I slutet av handtaget valde jag att sätta en större pärlnål. Buketten är symetrisk och den har en formbestämd yttreform. Den är kompakt och ska ej ha ett synligt djup. Stilarten är dekorativ med hjälp av kontraster som t.ex: rosen som är mjuk och sametslik och pärlmålarna/ spoltråden som är hårda och blankmetalick. Jag har jobbat med färger som går ton i ton och detta kallas gråskala. Stickteckniken är Radial in mot mittpunkten. Synlig tecknik är pärlnålarna och redet som ligger runt bukettens yttreform. Blommorna har en regelbunden placering i buketten.

 

   Färdiga buketten. I den är det samma matrial som i den droppfromade buketten. Lite kort om varje blomma. Rosen har en rund grundform med stängd kontur och därav blir den passiv utan sin stjälk och ger då ett lugnande intryck.  

     


Glamelieros

Här använder man sig av limteckniken och med hjälp av mälor. Jag började med att skala en ros till jag tyckte den såg br ut att ha som en grund. Sedan gjorde jag en utvändig trådning för att stärka rosen. Tejpade sedan för att kunna bygga en tjockare stjälk av t.ex papper eller liknande. Sedan tejp igen och därpå sidenband och dekoration efter smak. Dom försa kronbladen mälade jag fast för att få lite stadga. Sedan började jag limma.

   

Den gröna botten har jag gjort av Asparagus plumosus och Eucalyptus som jag limmade dit som det sista. Formen blev jag riktigt nöjd med på rosen dock var och svårt att inte få några limfläckar...

 


Sorgdekoration

Den gröna basen gjorde jag av Aspidistra och Hedera helix. Sedan har jag använt mig av trollhassel, rosor (Rosa) i tre stycken olika färger efter kundens beställning och 5st videkissar.

     


Sorgkrans

Detta var min första krans jag skulle göra så det var riktitg spännande. Till en början med så lindade jag halmstommen med vlieselin med jämna och strama lindnigar. Sedan mälade jag fast Aspidistrablad  runt för kunden vela ha det åt det mer blanka hållet.. Fäste sedan en oasis hållare på den övredelen på kransen med hjälp av 16 ståltråd som jag stackigenom stommen och surrade fast den på baksidan. Blommorna som skulle användas var Röda och vita rosor. Grunden gjorde jag av Asparagus plumosus. Kunden blev i alla fall riktigt nöjd =) Känndes kul för att vara första gången jag fick testa på att göra en sorgkrans.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Lundgren - 18 mars 2014 11:55

    Oj oj va länge sedan jag var här inne och skrev :P Men det är fullt upp nu med allt. Ska i alla fall uppdatera er lite nu :) Vi har varit inne i skolan och jobbat med färg och form samt Kompositons schema. Intresant men svåGör nu även min sista v...

Av Sandra Lundgren - 18 februari 2014 19:45

Se där då har jag börjat mina veckor nere i Göteborg på Prinsgatans blomster affär. Ska blir riktitg skoj att se hur dom jobbar.  Men först kommer lite bilder från då jag var i Vara.      Nejlikebukett Diantus, Limonium, vaxblomma texasgräs ...

4/2

Av Sandra Lundgren - 4 februari 2014 19:30

Nu kommer det lite blandat både begravningsbinderi och brudbukett. Har även tränat på lite textning som inte är någon större favorit ;)       Hög sorgdekoration efter bild! Tulpanerna (Tulipa) är trådade för att dom ska hålla sig i den rikt...

Av Sandra Lundgren - 24 januari 2014 10:03

Då var sista veckan gjord i avesta nu kommer det bli tre veckor igen på Kjellbergsblommor i vara. Lite från veckan som varit då. Det var välldigt mycke begravningar denna veckan så har fått göra tre styken kistdekorationer samt en massa höga sorgdeko...

Av Sandra Lundgren - 15 januari 2014 19:27

Dags för lite inlägg igen då.. Det hinns med mycket här uppe på Irisblommor i Avesta. Denna vecka har jag fortsatt med mer sorg dekorationer. Samt fyllt upp kylen så det ska finnas mycket färdiga buketter och snitt arangemang att välja på. Har även f...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards