Direktlänk till inlägg 29 november 2013

3/12

Av Sandra Lundgren - 29 november 2013 08:15

Transparant stil

I onsdags så gjorde jag en brudbukett i transparant stil. För att man ska kunna säga att det är ett transparant arbete man gjort så ska det vara genomsynligt eller genomskinligt och det blir det utav korsande linjer och rörelser. Buketten får inte vara formlös utan måste ha en bestämd form det får man utav att använda sig av många linjer i stället för former. Det ska vara lekande, underhållande och lätt med lager på lager kännslan.




Buketten

Jag började med att göra trasslet som skulle bli den transparanta biten i buketten. Det gjorde jag utav myrtentråd och spoltråd. Sedan tog jag 16 ståltråd som jag böjde på mitten och stack igenom apelsinen satte en liten bambubit i böjen på tråden så inte man skulle kunna tra den igenon lika lätt och på under sidan så snurrade jag ståltråden och fäste sedan trasslet där i. Flora tejpade sedan papper och floratejpade igen. Sedan lindade jag spoltråd längs med för att få en början på trsslet under apelsinen.

 

Sedan gjorde jag rankor av myrten tråd som jag skulle fästa blommorna i. Innan man surrade fast blommorna så gjorde jag en invändig trådning på Hypericum, Ranunculus asiaticus, Astrantia major och Alstroemeria och på orkideklockan satte jag en liten pärlnål för att ge ett stöd när man sedan skulle surra myrtentråd runt.

 

Aplesinen dekoreerade jag med en orkideklocka, Hypericum, Galaxi blad och Asparagus plumosus och pärlnålar.

     



Dekorativa stilarten

Den känne tecknas av många matrial och efekter. Har en tydlig yttre form. Arbetet har ofta stor volym men inte alltid. Man arbetar med olika konturer som t.ex kan vara rund, trekantig, rektangulär för att  kanske skapa harmoni mellan form och rörelse eller oroliga och lugna delar. Man använder sig även av mörka och ljusa kontraster för att få ett djup och volym i sitt arbete. Ett arbete som är välldigt dekorerat/pyntat.



Buketten

Min lilla bukett består av en Anastasia ett rede av Ilex och Hypericum.

 

Så här gick jag till väga. Jag floratejpade för stjälken på Anastasian och gjorde ett litet rede av färgad spoltråd som skulle göra ett stöd åt Anastasian under ifrån. Böjde sedan till 4st ståltrådar i 90 graders vinkel som jag sedan floratejpade och satte mot stjälken för att sedan floratejpa igen. Lindade papper om som skulle göra ett skönare handtag. Floratejpade och lindade sedan på sidenbandet. Utanpå där sedan tog jag färgad spoltråd ocu surrade om i avslutet läta jag det hänga ned en bit spoltråd som jag sedan skulle kunna dekorera med Hypericum, Ilex och Eucalyptus.

     

Redet gjorde jag med hjälp av myrtentråd som jag surrade runt Ilexen och det var inte det lättaste till att få bären att sitta kvar... Trädde sedan Hypericum på en spoltråd som jag sedan fäste på redet.

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Lundgren - 18 mars 2014 11:55

    Oj oj va länge sedan jag var här inne och skrev :P Men det är fullt upp nu med allt. Ska i alla fall uppdatera er lite nu :) Vi har varit inne i skolan och jobbat med färg och form samt Kompositons schema. Intresant men svåGör nu även min sista v...

Av Sandra Lundgren - 18 februari 2014 19:45

Se där då har jag börjat mina veckor nere i Göteborg på Prinsgatans blomster affär. Ska blir riktitg skoj att se hur dom jobbar.  Men först kommer lite bilder från då jag var i Vara.      Nejlikebukett Diantus, Limonium, vaxblomma texasgräs ...

4/2

Av Sandra Lundgren - 4 februari 2014 19:30

Nu kommer det lite blandat både begravningsbinderi och brudbukett. Har även tränat på lite textning som inte är någon större favorit ;)       Hög sorgdekoration efter bild! Tulpanerna (Tulipa) är trådade för att dom ska hålla sig i den rikt...

Av Sandra Lundgren - 24 januari 2014 10:03

Då var sista veckan gjord i avesta nu kommer det bli tre veckor igen på Kjellbergsblommor i vara. Lite från veckan som varit då. Det var välldigt mycke begravningar denna veckan så har fått göra tre styken kistdekorationer samt en massa höga sorgdeko...

Av Sandra Lundgren - 15 januari 2014 19:27

Dags för lite inlägg igen då.. Det hinns med mycket här uppe på Irisblommor i Avesta. Denna vecka har jag fortsatt med mer sorg dekorationer. Samt fyllt upp kylen så det ska finnas mycket färdiga buketter och snitt arangemang att välja på. Har även f...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards