Direktlänk till inlägg 28 november 2013

28/11

Av Sandra Lundgren - 28 november 2013 07:25

Dena vecka har vi fortsatt med brudbuketter i olika stilarter. Spännande att få testa på något nytt och intresant vilken skillnad det är stilarterna där i mellan. Stilarterna vi har jobbat med är: formal linjär, transparant stil och dekorativ stil.



Formal-linjär

Formal-linjär är en stilart med få matrial i sig less is more. Man vill skapa så många uttryck som möjligt på så lite matrial som möjligt. Så varje enskilt matrial vill man granska och analysera så det ska kännas rätt i den formal-linjära stilen. Man använder sig av stora kontraster t.ex rak-krokig, matt-blank, mjuk-hård och linjer är viktigare än mängden. Man vill få fram varje matrials karaktär.


Min bukett

När jag gjorde min bukett så utgick jag ifrån ett lite prinsesshandtag, där jag gjorde handtaget i olika kontraster i lime. Jag började med att fylla det ihåliga handtaget med oasis sedan floratejpade jag handtaget och satte dit eucalyptus på den vita struten med hjälp av oasisfix. Som dekoration använde jag mig av sidenband som jag snurrade på och färste med lim. Myrtentråden surrade jag bara runt handtaget för att få en kontrast och längst ner på handtaget limmade jag en lite träboll.

 


I buketten använde jag mig av aralia (fatsia japonica) som är stort/mörkt med en riktning som är strävande uppåt som är opak= ej genomskinligt, Asparagus plumosus är mjuk/ljus och transparant mot aralia bladet har även sin rikttning som är strävande nedåt. Mossan är mjuk och rörig medans eucalyptusen är hård och matt. Viburmum är aktiv varm mot den aktivt kalla orkiden och är raka motsattsen mot Viburmumen i färg skalan. Pinnens krokiga mörka form mot Anthuriumens raka/ljusa och blanka stjälk som avslutar med en stor rund yttre form. Nejlikan (Diantus) stjälk är lite mer taggig men har en blomma som är mjuk och har en rund grundform.

   

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Sandra Lundgren - 18 mars 2014 11:55

    Oj oj va länge sedan jag var här inne och skrev :P Men det är fullt upp nu med allt. Ska i alla fall uppdatera er lite nu :) Vi har varit inne i skolan och jobbat med färg och form samt Kompositons schema. Intresant men svåGör nu även min sista v...

Av Sandra Lundgren - 18 februari 2014 19:45

Se där då har jag börjat mina veckor nere i Göteborg på Prinsgatans blomster affär. Ska blir riktitg skoj att se hur dom jobbar.  Men först kommer lite bilder från då jag var i Vara.      Nejlikebukett Diantus, Limonium, vaxblomma texasgräs ...

4/2

Av Sandra Lundgren - 4 februari 2014 19:30

Nu kommer det lite blandat både begravningsbinderi och brudbukett. Har även tränat på lite textning som inte är någon större favorit ;)       Hög sorgdekoration efter bild! Tulpanerna (Tulipa) är trådade för att dom ska hålla sig i den rikt...

Av Sandra Lundgren - 24 januari 2014 10:03

Då var sista veckan gjord i avesta nu kommer det bli tre veckor igen på Kjellbergsblommor i vara. Lite från veckan som varit då. Det var välldigt mycke begravningar denna veckan så har fått göra tre styken kistdekorationer samt en massa höga sorgdeko...

Av Sandra Lundgren - 15 januari 2014 19:27

Dags för lite inlägg igen då.. Det hinns med mycket här uppe på Irisblommor i Avesta. Denna vecka har jag fortsatt med mer sorg dekorationer. Samt fyllt upp kylen så det ska finnas mycket färdiga buketter och snitt arangemang att välja på. Har även f...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards