Direktlänk till inlägg 28 november 2013
Dena vecka har vi fortsatt med brudbuketter i olika stilarter. Spännande att få testa på något nytt och intresant vilken skillnad det är stilarterna där i mellan. Stilarterna vi har jobbat med är: formal linjär, transparant stil och dekorativ stil.
Formal-linjär
Formal-linjär är en stilart med få matrial i sig less is more. Man vill skapa så många uttryck som möjligt på så lite matrial som möjligt. Så varje enskilt matrial vill man granska och analysera så det ska kännas rätt i den formal-linjära stilen. Man använder sig av stora kontraster t.ex rak-krokig, matt-blank, mjuk-hård och linjer är viktigare än mängden. Man vill få fram varje matrials karaktär.
Min bukett
När jag gjorde min bukett så utgick jag ifrån ett lite prinsesshandtag, där jag gjorde handtaget i olika kontraster i lime. Jag började med att fylla det ihåliga handtaget med oasis sedan floratejpade jag handtaget och satte dit eucalyptus på den vita struten med hjälp av oasisfix. Som dekoration använde jag mig av sidenband som jag snurrade på och färste med lim. Myrtentråden surrade jag bara runt handtaget för att få en kontrast och längst ner på handtaget limmade jag en lite träboll.
I buketten använde jag mig av aralia (fatsia japonica) som är stort/mörkt med en riktning som är strävande uppåt som är opak= ej genomskinligt, Asparagus plumosus är mjuk/ljus och transparant mot aralia bladet har även sin rikttning som är strävande nedåt. Mossan är mjuk och rörig medans eucalyptusen är hård och matt. Viburmum är aktiv varm mot den aktivt kalla orkiden och är raka motsattsen mot Viburmumen i färg skalan. Pinnens krokiga mörka form mot Anthuriumens raka/ljusa och blanka stjälk som avslutar med en stor rund yttre form. Nejlikan (Diantus) stjälk är lite mer taggig men har en blomma som är mjuk och har en rund grundform.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
||||
|