Direktlänk till inlägg 24 januari 2014

Sista veckan på Irisblommor i Avesta

Av Sandra Lundgren - 24 januari 2014 10:03

Då var sista veckan gjord i avesta nu kommer det bli tre veckor igen på Kjellbergsblommor i vara. Lite från veckan som varit då. Det var välldigt mycke begravningar denna veckan så har fått göra tre styken kistdekorationer samt en massa höga sorgdekorationer och lite annat. Avslutade veckan med att göra tre olika brudbuketter. Med andra ord så har jag haft fullt upp och riktigt skoj :) Skulle ha haft besöka av våran lärare Maria igår torsdag men hon den stackarn fick en massa strul med tåget, tråkig nog..



2st olika kistdekorationer

I den översta har jag jobbat med röda rosor (Rosa) vita ranukel (Ranunculus asiaticus), Harört (Bupleurum), Aspidistra elatior, cypress (Chamaecyparis). Detta efter vad kunden hade valt.

   


I den andra skulle det bara vara röda rosor med grönt. Det gröna jag använde mig av var cypress (Chamaecyparis), Fjädersparris ( Asparagus plumosus), läderblad (Rumohra adiantiformis) samt en limen.

   


2st utav alla höga sorgdekorationer

I den översta skulle det vara blå Iris, rosa tulpaner (Tulipa), ceris Gerbera, lila ginst (Cytisus) och ceris Anemone. Det gröna jag använde mig av var Aspidistra, cypress (Chamaecyparis). och läderblad (Rumohra adiantiformis)

 


Den andra vara valfri men skulle gå i vitt och rött.

Så jag fick ta det som skulle vara till binderi och fann detta :) amaryllis (Hippeastrum), Gerbera, Hypericum och Rosa. I denna skulle det även vara band i men det sätter vi inte i förns det är dags för leverans till kyrkan. Grön botten av cypress (Chamaecyparis), Aspidistra, Asparagus plumosus och läderblad (Rumohra adiantifromis).

 


Sedan fick jag testa på att göra en med ljus i. I den skulle det vara brudslöja (Gypsohila) ceris Gerbera, lila Chrysanthemum, Eucalyptus cinerea och björnlilja (Xerophyllum). Började med att göra den gröna botten av cypress ( Chamaecyparis) sedan satte jag dit ljusen därefter Gypsohilan och björnliljan. Gjorde sedan ett blickfång av Gerbera och placerade ut Eucalyptusen och Chrysnthemumen.

   


Liten bunden sorgdekoration i handen som skulle gå i gul/orange och rött.


Brudbuketter i olika stilar, format och tecknik.

Jag fick till uppgift att göra en brudbukett till en hårdrockstjej som skulle gå i vitt och rosa. Bruden skulle bära en svartklänning. För att buketten inte skulle bli för söt så valde jag även att använda mig av savarta/silvriga matrial.

Jag började med att göra handtaget och göra undersidan på buketten. Satte dit Eucalyptusblad på undersidan av hållaren floratejpade och gjorde en liten förlängning av ståltrådar. Floratejpade igen och lindade sedan kökspapper för att få ett mjukt handtag. Floratjpade en sista gång och lindade sedan på ett silvrigt sidenband. Tillsist så surrade jag svartbulljongtråd runt handtaget för att få en efekt. Började sedan med att göra den gröna botten av tikkisparris (Asparagus officinalis) och läderblad (Rumohra adiantiformis) satta sedan ut en toppblomma och gjorde bredden på buketten. Fyllde sedan ut med resterande blommor. Jag valde att sätta  3st Germini som ett blickfång. Sprejade sedan Tikkisparris svart för att göre en eftekt i buketten. Dock kom den lite långt fram såg jag när jag var klar, hade velat att den skulle ha kommit längre bak på buketten. När detta vara klart gjorde jag ett trassel av silvrig spoltråde som jag trädde på silvriga kulor och så valde jag att blanda detta med en anna spoltråd som det redan var förankrat svarta pärlor på fäste trasslet med hjälp av svarta pärlnålar i bukettens underkant.. Surrade sedan fast lite blommor från en prärieklocka (Eustoma russelianum) i trasslet och även svart sprejad tikkisparris. Jag blev nöjd med formen på buketten trasslet var kanske lite i det minsta laget. Stilarterna är dekorativ med en transparant droppe. Gjorde även en tärnbukett av 5 rosor och svart sprejad Tikkisparris. Runt stjälkarna snurrade jag Aspidistrablad som jag sedan nålade fast för att det skulle bli skönare för tärnan att hålla i buketten.

     


Rundbunden brudbukett med stjälkar som skulle innehålla rososr och ranunkel. Den gröna manscheten gjorde jag av salall.Stjälkarna lindade jag med vitt sidenband. Och för att få en liten efekt så använde jag björnlilja som jag böjde överbuktten i olika vinklar och satte dit några pärlnålar..

   


Som sista bukett gjorde jag en droppformad med röda rososr, rosa ranunkel, Alstroemeria, brudslöja (Gypsophila), Aspidistra, läderblad (Rumohra adiantiformis)och murgröna (Hedera helix).

 



Dessa tre buketter fick jag sedan skylta med i skyltfönstret =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Lundgren - 18 mars 2014 11:55

    Oj oj va länge sedan jag var här inne och skrev :P Men det är fullt upp nu med allt. Ska i alla fall uppdatera er lite nu :) Vi har varit inne i skolan och jobbat med färg och form samt Kompositons schema. Intresant men svåGör nu även min sista v...

Av Sandra Lundgren - 18 februari 2014 19:45

Se där då har jag börjat mina veckor nere i Göteborg på Prinsgatans blomster affär. Ska blir riktitg skoj att se hur dom jobbar.  Men först kommer lite bilder från då jag var i Vara.      Nejlikebukett Diantus, Limonium, vaxblomma texasgräs ...

4/2

Av Sandra Lundgren - 4 februari 2014 19:30

Nu kommer det lite blandat både begravningsbinderi och brudbukett. Har även tränat på lite textning som inte är någon större favorit ;)       Hög sorgdekoration efter bild! Tulpanerna (Tulipa) är trådade för att dom ska hålla sig i den rikt...

Av Sandra Lundgren - 15 januari 2014 19:27

Dags för lite inlägg igen då.. Det hinns med mycket här uppe på Irisblommor i Avesta. Denna vecka har jag fortsatt med mer sorg dekorationer. Samt fyllt upp kylen så det ska finnas mycket färdiga buketter och snitt arangemang att välja på. Har även f...

Av Sandra Lundgren - 8 januari 2014 20:24

Idag så har jag för det mesta stått bakom och gjort beställningar till begravningar. Kommer berätta om varje arangemang längre ned =)     Hög sorgdekoration för 1300:- Den skulle gå i oranga och gula toner. Jag har valt att använda mig av ros...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards