Alla inlägg den 2 september 2013

Av Sandra Lundgren - 2 september 2013 21:33

Nu så har jag snart kommit ikapp mitt bloggande från dom två första veckorna. Skönt! Nu kommer det lite blandat =)

På måndagen vecka två skulle vi börja med oasis stick. Vi skulle då göra en spiral utav bara rosor. Men för att kunna se denna spiral så fick vi använda oss utav bambu som lite stöd och fyllnad. Och oj vilken skillnad det blev. har tyvärr ingen före och efter bild. Sedan täckte vi den försänkta oasisen med dekorationsstenar. En försänkt oasis passar bra till parallel stickteknik.


 

  Här nedan kommer det en bild på matial som kom på tisdags förmiddag. Rätt maffigt =) och då var inte detta allt!


 


Vi fick en uppgift av Maria och det var att vi skulle tänka oss ett tema och göra en bords dekoration efter det. Jag valde en kvinnas 50 års fest och denna kvinna gillade naturen. Så jag försökt illustrera ett vattenfall. Hade tyvärr lite fel färger på blommor men blev riktigt nöjd ändå! Tanken var att denna dekoration skulle stå på ett borde där tallrikarna m.m fanns helst i ett hörn så konturerna kom fram ännu bättre. Rosorna, Santinin, bambun och kärleksörten ska framhäva fallet och brudsljöan ska vara skummet som kan bli i ett vattenfall. Det är en nivå dekoratin med ingen baksida och den är oregelbunden.


 


På fredagen fick vi göra en pimpad/piffad solitär bukett som vi fick ta med oss hem! Solitär betyder en. Maria visade oss först lite snabbt och sedan fick vi göra våran. Jag använde mig av: 1st ros, 1st läderblad, 1st texasgräs, 1st bambu en pärlnål, en pärla och så gjorde jag två stycken hjärtan av myrtentråd. Här nedan är resultatet, lägger man ner buketten tycker jag det ser ut som en fisk ;)


 


Fisken ;)


 

Av Sandra Lundgren - 2 september 2013 20:19

Oj va tiden går fort redan inne på tredje veckan. :) Var iväg till min lärlingsplatts i fredags och pratade med min handledare. Allt verkar toppen där (LÄNGTAR) om vi säger så. Fick reda på att dom skulle byta ut all inredning nu till veckan.. Spännande! =) Helgen har varit toppen har tillbrinngat den i Malmö med mitt gammla yrk. Passade även på att gå lite på stan då jag såg en massa mysiga blomsteraffärer, dock lite långt att åka för någon vecka praktik när man inte har något boende där nere. Nu åter till förra veckan. Finns lite jag inte han med att blogga om.


På tisdagen hade vi Fredrik som gick igenom Bordsdekorationer. Han visade oss en nivå dekoration samt en rund dekoration.

Som vi sedan skulle försöka eftersträva. Kan säga som så här att nivå dekorationen hade jag lite svårt för fick göra om den men fick till slut till den okej i alla fall.


   Här nedanför kommer det två bilder steg för steg som fredrik visade         

Fredriks nivå dekoration när den är klar 

 



Teknik på en nivå dekoration

- smal radial = snett in mot mitten sticker man stjälkarna

- det ska finnas vatten hål

- oasisen ska vara förhöjd när man använder sig av en radial tecknik


Helheten är asymetrisk och det ska vara en känsla av en korn form samt att den ska vara gruperad och i olika nivåer, det kännertecknar en nivå dekoration.


Man pratar om "gyllene snittet" och det är 2/3 av 3/3 så låt säga att krukan är 1/3 så ska blommorna och matrialet vara 2/3. Det är en lämplig proppotion.


Nu till min nivå dekoration! Så här gjorde jag :)


- började med grönt i botten för att täcka så mycket av oasien som möjligt

- sedan satte jag dit pinnarna

- sedan en blickpunkt

- sedan fyllde jag upp med resten

Man behöver inte alltid börja framifrån när man sätter dit matrial utan det är bra att bland lite.


 

I denna har jag använt mig av röda och gula rosor (Rosa), lime krysantemum santini, brudslöja (Gypsophila paniculata), läderblad (Rumohra adiantiformis), Golan ruskus, färgad bambu och pärlor.

Det som inte jag är riktigt nöjd med är dom fyra gula rosorna som är instuckna från sidorna. Dom skulle ha varit mer "liggandes" rakt ut och inte peka uppåt så mycket för att få den mer som en kornform samt lite mer bredd på den.



Rund bordsdekoration


  

Här har jag använt mig av en bred radial stickteknik, med en förhöjd oasis på ett fat med vatten kant. Helheten är symetrisk och ska ha en jäm ytterform (konvext) som jag tycker jag har lyckats bra med. En rund dekoration kan ha regelbunden placering eller oregelbunden placering på blommorna. Jag har en oregelbunden.


Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards