Alla inlägg den 3 september 2013

Av Sandra Lundgren - 3 september 2013 19:50

Idag hade vi Anna-Karin som har drivit egen blomsteraffär i 13 år. Katleja i Mariestad. Men ska nu ha en liten bebis, men vi fick chansen att ha henne på lektion idag då hon gick igenom rundbunden bukett med mellanstick!


 

Buketten när den är klar!


 

  

Innan vi skulle börja med våran bukett så var det lite punkter vi skulle göra eller ha koll på.


- Jämnplacering av blommorna.

- Matrialpreparat är något som är viktitg för om man inte tar bort det "gröna" på blommorna som kommer under bindningsstället utan låter det blandas med vatten så bildas det bakterier som heter Polyfenol.

- Lägga matrialet i prydliga högar så det är lätt och smidigt att sätta ihop buketten.

- Man ska tänka på stjälklängden efter vattenbehovet

- Profil och proportioner i detta fall skulle den vara rund och luftig. För att få den luftig använder man sig av mycket grönt lågt ner i buketten.

- Vi trådade även Germini med 21 tråd och även Nejlikan.


 

I min bukett har jag använt mig av Rosor (Rosa), Nejlikor (Diantus), Krysantemum ( Chrysanthemum x morifolium) Germini, Aralia ( Fatsia japonica) Fjädersparris ( Asparagus plumosus) och färgad Eucalyptus-pappel. Med lite blandat mellansticks matrial. Jag tycker jag fick till en fin rund form och en stor luftig bukett med bra bindningsställe!


 

Av Sandra Lundgren - 3 september 2013 19:37

Måndagen har vi ju kort dag. Känns bara som man kommer dit och så ska man åka hem igen.. Men vi gick i alla fall igenom lite butiksrutiner med Fredrik. Vad man oftast gör på dom olika dagarna.

Måndag: Givet vis skötsel av blommor, snitta om, städa ur kyl rum/ kyl disk, diska vaser, kolla svinnen. allmän städning.

Tisadag: Kommer det oftast leverans av nya varor, då är det varubehandling av dem. När man snittat det nya matrialet så ska man låta det stå i rumstemperatur mins 2 timmar för vattendragning. Man prismärker varor. Man tar ingångspriset * 4 el 3 kr på snittblommor.

Onsdag: Städning fast givet vis har man ordning och reda var dag!

Torsdag: Gör man oftast nya beställningar och då lär man tänka på detta: ta ställning till nya beställningar kommande vecka, högtider samt årstider.

Fredag/Lördag: Har man oftast den största försäljningen.

Men under hela veckan gör man beställningar, för producerar, vattnar och givet vis städning!


Det var lite kort om hur det kan gå till i en butik i veckan!

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards