Direktlänk till inlägg 12 september 2013

Sorgbukett/Sorgdekoration

Av Sandra Lundgren - 12 september 2013 20:12

Veckans matrial är:


- Cypress (cupressus)

- Anastasia (Chrysanthemum)

- Nejlika (Diantus)

- Lejongap (Antirrhinum)

- Harört (Bupleurum)

- Aspedistra

- Aralia (Fatsia)

- Eucalyptus

- Läderblad (Rumohra)



Vi började med att titta på en utav våra lärare som gick igenom en sorgbukett! Sedan var det våran tur att göra något liknande.. Inte det lättaste men lyckades okej i alla fall. Det man ska tänka på är att formen ska se ut som en trekant, det ska vara en fram och baksida, den ska vara linjebetonad, exponeras liggande, luftig placering på blommorna samt bra propotioner. Stilarten är dekorativ och jag har använt mig utav spiralteknik sett till så att fastheten är bra, det blir den om man har matrialpreparerat bra alltså tagit bort  sådant som kanske är i vägen eller ser dåligt ut ocg bundit den så håt det går utan att ska stjälkarna.


Fredrik som börjat =)

 

Fredriks resultat =)

Mina cypress som ska vara som en grund!

   

Den första =)

 

Och en utan Lejongap!

 

Vi har även lärt oss stödtrådning det görs för att stärka en stjälk som ska används när man gör en dekoration i oasis man måste dock se till så att matrialet har möjlighet att kunna suga vatten. Det går till så här se nedan =)

 

Man viker den ojämt med den kortaste sidan mot mig, sedan viras den längsta runt stjälken och den andra tråden i fasta varv  och viker sedan ner den mot stjälken igen för att sedan kunna klippa av den strax under stjälken slut.

  Tyvärr lite dåliga bilder =(

 


Nu åter till sorgdekoration den visades utav våran lärarstudent Sara som kommer vara hos oss fram till jul cirka. Duktig tjej! Modellen skulle vara hög med radial stickteknik och det är en dekorativ stilart. För att kunna göra en sådan behöver man en dekorationshållare med oasis i. Där man ALLTID ska handtaget åt hörger för då är det lika för alla och man behöver inte "leta" efterhandtaget när man ska göra en förflyttning på dekorationen.


Här är Sara´s färdiga dekoration =)

 

När jag började så stack jag först in cypressen på sidorna för att få bredden på hela dekorationen sedan fram och jobbade mig sedan uppåt!

 

Baksidan ska vara lite kortare än fram sidan!

 

 Nu börjar istickningen utav blommor =) Här strävar man efter en topp eller mittblomma som man kan utgå ifrån, den får inte vara högre än vad den ena sidan är lång. Tanken är alltså att det ska bli som en kornform med en midja!

 

Här är den färdig!

 


Idag fick vi göra en till, men den blev inte lika stor då vi återanvänder blommorna! Denna blev även bedömd av Sara.


Här är början med några uatv min trevliga klasskamrater Matilda, Linda.H och Eva  i bakrunden :)

  

Framsidan =)

 

Baksidan!

 

För att det var den andra jag gjorde så är jag nöjd! Tyvärr så drar mittenblomman åt vänster därav så blir det en liten tippning åt vänster på hela dekorationen. Men tycker i alla fall jag fått en skaplig placering på blommorna. Måste bli lite bättre på att se den färdiga dekorationen i huvudet och inte bara placera ut blommorna efter hand.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Lundgren - 18 mars 2014 11:55

    Oj oj va länge sedan jag var här inne och skrev :P Men det är fullt upp nu med allt. Ska i alla fall uppdatera er lite nu :) Vi har varit inne i skolan och jobbat med färg och form samt Kompositons schema. Intresant men svåGör nu även min sista v...

Av Sandra Lundgren - 18 februari 2014 19:45

Se där då har jag börjat mina veckor nere i Göteborg på Prinsgatans blomster affär. Ska blir riktitg skoj att se hur dom jobbar.  Men först kommer lite bilder från då jag var i Vara.      Nejlikebukett Diantus, Limonium, vaxblomma texasgräs ...

4/2

Av Sandra Lundgren - 4 februari 2014 19:30

Nu kommer det lite blandat både begravningsbinderi och brudbukett. Har även tränat på lite textning som inte är någon större favorit ;)       Hög sorgdekoration efter bild! Tulpanerna (Tulipa) är trådade för att dom ska hålla sig i den rikt...

Av Sandra Lundgren - 24 januari 2014 10:03

Då var sista veckan gjord i avesta nu kommer det bli tre veckor igen på Kjellbergsblommor i vara. Lite från veckan som varit då. Det var välldigt mycke begravningar denna veckan så har fått göra tre styken kistdekorationer samt en massa höga sorgdeko...

Av Sandra Lundgren - 15 januari 2014 19:27

Dags för lite inlägg igen då.. Det hinns med mycket här uppe på Irisblommor i Avesta. Denna vecka har jag fortsatt med mer sorg dekorationer. Samt fyllt upp kylen så det ska finnas mycket färdiga buketter och snitt arangemang att välja på. Har även f...

Presentation


Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej som bor i kvänum med en familj som består av min sambo Daniel och våra tvillingpojkar Theo och Joel 2,5 år. Har nu börjat en utbildning till florist på sötåsen som ni kan följa här. =)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards